lördag 30 september 2017

Goda råd när det gäller att söka arbete

I eftermiddags blev jag utsatt för det värsta man kan tänka sig -

från min käresta och hennes syster - Goda råd när det gäller att söka jobb.
Floskler kastades i mitt ansikte i en aldrig sinande ström; några exempel:
"Du kanske skulle söka upp arbetsgivare och presentera dig personligen?"
"Du kanske ska fundera på hos vilka arbetsgivare du vill arbeta hos".
"Du kanske ska sluta söka jobb på vanligt sätt (eftersom det ändå inte ger något)".
"Du kanske skulle försöka få timanställning på något ställe, jobba ett tag så,
     för att sedan "glida in" på en tillsvidareanställning?!"
Jag försökte först säga emot, men insåg sen att det bara var att "hålla med"...
för att på så smidigt sätt som möjligt få stopp på diskussionen.
Som tur var började vi efter några minuter prata om några andra problem (det finns ju lite att välja på) annars hade jag nog åkt ut till Bjärred för att försöka simma över till Danmark...



p.s. Det svåra/jobbiga är, som ni så väl känner till, att i någon mening har de rätt... - men ändå så fel. Denna paradox är svår att se - för alla som inte har varit inne i helvetet.

Inga kommentarer: